Ремонт на ABS (АБС) / ESP/ DSC / VSC модули за различни марки автомобили.

CARTRONIC.BG
Ремонт на авто електроника
гр.София,ж.к.Дървеница
тел.0893717616

 
Работно време:
Пн-Пт:9:00-19:00ч
Сб-Нд:Почивен ден
 
Rемонт на автоелектроника

КОЛИБУСОВЕКАМИОНИМОТОРИИНДУСТРИАЛНИДРУГИ
ABS
Обаждане
 Предлагаме ремонт на ABS (АБС) модули за автомобили и бусове: Mercedes, BMW, Audi, VW, Skoda, Seat, Ford, Opel, Porsche, Peugeot, Renault, Citroen, Dacia, Fiat, Volvo, Saab, Mini, Toyota, Nissan, Mazda и други. Гаранционен срок: от 6 месеца до 1-на година.
Какво е ABS модул?
При различните марки автомобили и фирми произведители на абс съществува основна прилика - състоят се от електронна и механична част. Прикрепени една към друга посредсвом винтове изграждат т.н. ABS модул.
За пример, ще посочим ATE Mk61 от Фолксваген Голф 6, вграждан също и във някои модели на: Ауди, Шкода, Мерцедес, BMW, Мазда и други.
Ремонт на асб модул
Ремонт на abs модул
Снимка 1 - модул.
Снимка 2 - модул.
Ремонт на абс електронна част
Ремонт на ABS електронна част
Снимка 5 - електроника.
Снимка 6 - електроника.
Ремонт на абс електроника и механика
Ремонт на абс механика
Ремонт на abs механика
Снимка 3 - електроника и механика.
Снимка 4 - електроника и механика.
Елетронна част
Механична част
Свързва се към инсталацията (кабелните проводници) на автомобила и е отговорна за взимане на решение кога ABS/ESP да се задейства. Диагностичната апаратура осъществява комуникация с нея за да могат да бъдат прочетени кодовете за грешки (ако има такива) или да се извършат някои функции като: тест, калибрация, кодиране, настройка, гледане на живи данни и други.
Състои се главно от алуминиево тяло в което се намира клапанова група и електромотор. Това е изпълнителния механизъм на електрониката, чиято цел е контрола на спирачната течност.
Клапаните регулират потока на течността от и към колелата на автомобила. Ако броят им е над 4-ри, то механиката може да изпълнява команди и от ESP програмата.
Електромотора задвижва помпа вградена в механиката, която служи за създаване високо налягане на спирачната течност. Когато се задейства (при нужда от намеса на абс) се усеща харктерното "ритане" на педала за спирачките. Това е съвсем нормално и показва че системата работи, целта е да се отнеме спирачния натиск приложен от водача и ABS да прецени колко и какво усилие да приложи към всяко отделно колело, избягвайки блокиране и осигурявайки намален спирачен път.
Към механиката се свързват само спирачните тръби на автомобила, без никаква друга електрическа връзка с него, затова ако в нея има проблем е възможно диагносиката да не показва грешки. Най честите признаци за повреда са: задържане на някои от колелта  или недостиг на спирачна течност до тях.
  Между отделните марки автомобили и абс модули съществъват сходни проблеми, които не винаги са свързани със самaта електроника. Има случаи в които повредата се оказва в прекъснати кабели или повредени предпазители. За да се избегне излишно разглобяване и сваляне, Ви съветваме първо да бъде проверен автомобила. По-долу ще посочим някои примери.
Снимка 7 - механика.
Снимка 8 - механика.
Грешка с помпата.
За захранването на помпата отговаря отделен предпазител и кабел/кабели. Дори на пръв поглед всичко да изглежда изправно, много често проблема се оказва в нагорял или окислен предпазител, поради което препоръчваме той да се свали и почисти.
Тъй като не са изключени повреди в инсталацията е необходимо тя също да бъде прегледана. За проверка на напълно прекъснати кабели е достатъчно те да бъдат "прозвънени" или края им да се измери с волтметър.
При недобър контакт в някоя част от веригата, тези методи са ненадеждни. Помпата е мощен консуматор, всяко макар и малко допълнително съпротивление по пътя на захранването може да доведе до поява на грешка свързана с нея. Ето защо при проверката тук трябва да се използва товар с препоръчителна консумация минимум 5 ампера (60 вата). В примера по-долу ще използваме обикновенна крушка от фар за автомобил (12V/60W) и амперметър - свързани последователно.
Тест на инсталацията под товар.
Грешка с колелата.
Тук проблема може да се раздели основно на два типа: отворена верига на някои от сензорите или некоректен сигнал.
Когато имаме отворна верига, възможността повредата де е в елктрониката, инсталацията или сензора е еднаква. Най напред може да се провери съпротивлението на проблемния датчик, което е специфично за различните модели автомобили и стойността му е дадена в съответните сервизни ръководства. Следва прозвъняване на проводниците от букста на сензора до тази на абс. Ако след проверките не бъде установенa неизправност, имаме основание за ремонт на елктронната част.
Проверка при грешка отворена верига.
Няма комуникация.
Има повреди при които, абс не може да бъде прочетен с диагностика и/или останалите модули в автомобила нямат комуникация с него. Можем да категоризираме възможните причини тъка:
- проблем в захранването като липса на контактен, постоянен плюс или маса към електрониката;
- прекъсната верига на някои от комуникационните проводници;
- повредена електроника.
Проверка на захранването.
Методите за проверка на захранването са идентични с тези при грешка в помпата. Тук ще отбележим, че измерванията се правят след завъртане на контактния ключ в позиция "ON" и за товар използваме по-маломощна крушка.
Важно е също да се спомене, че малка част от модулите не се нуждаят от подаден контакт за да функционират и съответно тази проверка е неприложима.
  • 1A и 2A - измерване на ток, който ще служи за сравнение.
  • 1B и 2A - проверка на посоянен "+".
  • 1C и 2A - проверка на контактен "+" (в зависимост от модула).
  • 1A и 1B - проверка на масата.
  •  И тук при всички измервания тока трябва да бъде приблизително еднакъв, за да изключим повреда в автомобила. 
     В съвременните автомобили се внедряват различни по функция електронни модули. За пренос на данни по между им се използва тъка наречената комуникация или протокол. От своя страна протокола може да бъде различен вид, като това определя и броя на свързващите проводници наричани още шина (Bus).
    Най масово използвани са:
    - CAN Bus - два проводника за комуникация между: абс, компютър на двигател, компютър на скорости, километраж, комфорт модул, диагностика и други;
    - LIN Bus - един проводник за: модул чистачки, климатроник, печка, подгряващо реле, модул фарове, комфорт модул и други;
    - KL Line - един проводник най често за диагностика и при по-старите автомобили от VAG групата за комфорт модули.
     
     Както споменахме по-горе, причина за липса на комуникация може да бъде лоша връзка или прекъсване в проводниците. Тук за откриване на проблема в автомобила се изискават по задълбочени познания и затова няма да разгледаме методи за проверка, а само ще догатнем "прозвъняването", което се извършва само при определени условия.
    Пример за CAN Bus шина.
    • 1A и 2A (директно на клемите на акумулатора) - отчитане на "еталонен" ток, който ще използваме за сравнение. Той трябва да бъде равен (или приблизително равен) на измерения по посочените по-долу начини на свързване.
    • 1А и 2B - проверяваме масата на електрониката.
    • 1A и 2C - проверяваме масата на електромотора за помпата.
    • 1B и 2A - проверяваме предпазитела на помпата и захранващия проводник.
    • * Някои абс модули са с общ проводник за масата на помпата и електрониката.
      Разлика от над 0.5 ампера, сочи за проблем в автомобила. При равни токове, измерени по различните начини на свързване, абс модула трябва да се свали и ремонтира.
      Проверка на инсталацията и сензора при грешка отворена верига
      • A и B - измерваме съпротивлението на сензора.
      • 1А и 2A - проверяваме за прекъсване в единя проводник на сензора.
      • 1B и 2B - проверяваме за прекъсване в другия проводник на сензора.
      •  
      • Изключително рядко е при некоректен сигнал причината да е свързана с електрониката на абс. Основните неизправности са механични или сензори, които не дават грешки за отворена верига, но и не подават сигнали за въртене на колелото. Като начало може да се направи визуален оглед на сензора и "гривната" за удари, изкривявания или счупвания. След това да се замери разтоянието между тях за проверка на евентуално разместване.
        Когато автомобила е в покой тази грешка може да бъде изтрита успешно, но след задвижване и достигне на скорост от окло 20км/ч се записва отново.
        Проверка на инсталацията под товар
        Проверка при липса на комуникация
        CAN BUS шина и модули свързани към нея
        ESP, DSC, VSC, VSA?
        На фигурата е паказана комуникация по CAN с няколко модула и визможни повреди (брекъснати проводници) обозначени с "П". Ще разгледаме резултата от диагностика при различните случаи. 
        • П1 - диагностиката няма връзка с абс и останалите модули.
        • П2 - диагностиката и останалите модули записват грешка за липса на комуникация с абс.
        • П3 - в абс модула и компютъра на скоростите има грешка за липса на комуникация с компютър двигател.
        • П4 - в абс и компютър двигател има грешка за липса на комуникация с компютър скороси.
         ESP (Electronic Stability Program) - Електронна Стабилизираща Програма.
         
        Това не е отделен модул или електронен блок, добавен някъде в автомобила. Както подсказва наименованието, всъщност е допълнителен програмен код в микроконтролера на ABS. Малко по-горе бегло споменахме ESP и една визуална разлика. Когато абс е комбиниран със нея, броя на клапановата група в механиката е по-голям (обикновенно с читири соленоида повече). Възможно е, обаче при наличието и в автомобила да са опроводени някои допълнителни сензори, механизми, бутони и контролни светлини.
        За анлогочен (или същия) принцип на действие различните автомобилни производители имат свои наименования, като някои примери са:
        - Seat, Skoda, VW, Audi, Mercedes - ESP (Electronic Stability Program);
        - BMW, Mini, Jaguar  - DSC (Dynamic Stability Control);
        - Toyota, Lexus - VSC (Vehicle Stability Control);
        - Honda, Acura - VSA (Vehicle Stability Assist);
        По-подробна информация за какво служат и какво представляват тези програми, може да прочетете ТУК.
         
         
         Някои модули се намират на трудно достъпни места като свалянето им изисква повече усилие, време и съответно по-голямо заплащане за услугата. Чрез посочените от нас елементарни методи за проверки се надяваме да Ви спестим евентуалното ненужно разглобяване и разходи.
        Тъй като работим с предварително свалени модули, нашия съвет при възникнал проблем, е първо да се посети специализиран авто-електо сервиз в който да се извърши необходимата диагностика и проверка. 
        Правилно поставената диагноза е наполовина свършена работа!
        Кога ABS е за ремонт?